Levering er planlagt mellom 2027 og 2033
Flyselskapet Ryanair har bestilt 300 nye Boeing 737-MAX-10 modellfly, hvorav 150 er faste og de andre 150 er valgfrie, i en operasjon verdsatt til » mer enn 40 milliarder dollar til nåværende priser «. Leveringen av flyet er planlagt mellom 2027 og 2033, har selskapet fremhevet.
Dette er « den største ordren som noen gang er lagt inn av et irsk selskap for amerikanskproduserte produkter », og gitt størrelsen vil den være underlagt aksjonærgodkjenning på Ryanairs generalforsamling 14. september.
«Boeings nye drivstoffeffektive B737-MAX-10-fly har 228 seter (21% flere enn B737NG) og faseleveranser mellom 2027 og 2033 vil gjøre det mulig for Ryanair å skape mer enn 10.000 nye høytlønnede jobber for piloter, kabinansatte og ingeniører , for å legge til rette for en 80% vekst i trafikken,» sier firmaet.
Flyselskapet håper at de ekstra setene vil tillate det å «ytterligere utvide enhetskostnadsfordelen i forhold til alle konkurrerende EU-flyselskaper». De vurderer også at de vil fremme «en vedvarende vekst i trafikk og turisme med lavere priser (og mindre utslipp per flytur) i alle europeiske land der Ryanair fortsetter å lede utvinningen av trafikk, turisme og sysselsetting etter Covid-19».
Ryanairs intensjon er at kapitalutgifter finansieres «vesentlig med interne kontantstrømmer», selv om det forsikrer at det «vil fortsette å være opportunistisk i sin flåtefinansieringsstrateg».
«Boeing-Ryanair-partnerskapet er et av de mest produktive i kommersiell luftfarts historie, og lar begge selskapene lykkes og utvide rimelige reiser til hundrevis av millioner,» sa Dave CalhounBoeings styreformann og administrerende direktør .
«Nesten et kvart århundre etter at våre selskaper signerte vårt første direkte flykjøp, vil denne historiske avtalen ytterligere styrke partnerskapet vårt. Vi er forpliktet til å levere for Ryanair og hjelpe Europas største flyselskap med å nå sine mål ved å tilby sine kunder de laveste prisene i Europa, legger han til.
På sin side understreker administrerende direktør i Ryanair Group, Michael O’Leary, at «disse nye flyene med grønnere teknologi og mer effektivt drivstofforbruk tilbyr 21% flere seter, bruker 20% mindre drivstoff og er 50% mer stillegående» enn B737-NG-modell brukt av selskapet.
«Denne ordren, sammen med våre gjenværende Gamechanger-leveranser, vil skape 10.000 nye jobber for høyt betalte luftfartsfagfolk i løpet av det neste tiåret, og disse jobbene vil bli lokalisert i alle de store økonomiene i Europa der Ryanair for tiden er flyselskapet. nummer 1 eller 2 «, avslutter han.