Costa del Sol Avisen

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Rabattkode
page
Costa Del Sol Avisen Turismen i Spania

Spansk turisme står overfor den beste sommeren noen gang

Utvinningen av middelhavslandene i Sør-Europa skiller seg ut over hele verden. Med slutten av covid-pandemien har sektoren eksplodert. Foran, to utfordringer: opprettholde og bli mer bærekraftig

 

Den spanske reiselivssektoren forbereder seg lamslått på en sommersesong uten sidestykke. Selv om det på globalt nivå ikke forventes en bedring av tallene registrert før pandemien før i 2024 eller 2025, skiller Middelhavslandene i Sør-Europa seg ut . De har allerede overskredet verdiene for 2019 med 1%, ifølge data fra World Tourism Organization (UNWTO), FN-byrået dedikert til sektoren. Reisende står dermed overfor, uten for mye motvilje, en sommer som tegner til å bli historiens dyreste.

 

Aktivitetsnivået overrasket allerede i påsken fagfolk i sektoren. Spania tok imot 7,2 millioner turister i april, 18,5% flere enn i 2022. Gjennomsnittsprisen per hotellrom oversteg 100 euro. Og internasjonale besøkende brukte 8 480 millioner, 22,7% mer enn i 2022 og 20,1% mer enn i 2019.

 

Inflasjon, krig, lønn

 

Alle prognoser tyder på at denne veksten vil gjenskapes i de sterkeste månedene av sommersesongen. Det vil gjøre det til tross for en økonomi som fortsatt er berørt av pandemien og verdensinflasjonen som fortsatt er frodig som fortsetter å gjøre alt dyrere – inkludert flyreiser, overnatting og turisttjenester. I tillegg til å fortsette å være vitne til en krig i hjertet av Europa og det faktum at spanske lønninger i 2022 led det største tapet av kjøpekraft siden 1985. Likevel ser ingen ut til å kunne motstå å leve en drømmeferie.

 

Hvordan er det da mulig for reiser å ta av med en slik intensitet? Det er ikke noe klart svar, selv om eksperter er enige om at det er en del av rebound-effekten produsert av helsekrisen: så mange måneder med innesperring, sparing og fantasering om den ferieturen som nå endelig kan gå i oppfyllelse. En fullverdig bekreftelse på tempus fugit, som har ført til et kollektivt og ustoppelig ønske om å gå ut og utforske.

 

«Å reise er en iboende del av det å være menneske,» sier Alessandra Priante, UNWTO-direktør for Europa. – Det er flere som ikke reiste før og som nå har lyst. Det er derfor prisene har steget, men det har ikke vært noen nedgang i etterspørselen. Fly er dyre, men de er fulle, understreker han. Og selv om denne motivasjonen «ikke vil avta, spår eksperter at sektoren vil stabilisere seg i 2024», eller i det minste prisene vil.

 

«Prisene bør kontrolleres slik at det fortsetter å være attraktivt å komme til Spania,» sier Pablo Díaz , professor i økonomi og næringsliv, spesialisert i turisme, ved Universitat Oberta de Catalunya (UOC). «Konkurranseevnen til Spania som reisemål bør ikke være basert på priser, men det er fortsatt en avgjørende faktor,» sier han.

 

Man må også ha i bakhodet at denne reisefeberen eksploderte i 2022, det første året uten restriksjoner, og har dratt ut siden den gang. Så «mange familier har allerede konsumert alle eller nesten alle sparepengene de hadde samlet for å reise,» advarer Díaz , så «vi må se hvordan markedet til slutt oppfører seg.» For i tillegg vedvarer tendensen til å bestille i siste liten og for færre netter enn før.

 

 

Klienten svarer


«Etterspørselen tilpasser seg prisen vi spør om, i hvert fall for øyeblikket. På noen hoteller har vi merket at økningen har vært overdreven fordi vi bremset og folk slutter å komme. Men foreløpig svarer etterspørselen til prisen du spør om.» , sier Raúl González , administrerende direktør i Barceló, som anerkjenner en prisøkning på mellom 6% og 7% sammenlignet med 2022.

 

«Spørsmålet å stille er om dette nivået av turisme er bærekraftig,» advarer Priante. Fra et miljøsynspunkt, men også fra et økonomisk og sosialt. «Hoteller, tog, fly har tapt penger. Og de ønsker å få det tilbake. Men de kan ikke gjøre det for enhver pris. Ikke gå tilbake til problemene før pandemien, med alvorlige miljømessige og sosiale konsekvenser,» insisterer han.

 

Veien? «En intelligent, koordinert og delt styring av turiststrømmene», som ikke nødvendigvis trenger å gå gjennom begrensningen av antall ankomster. «Det vil være problematisk å begrense transitt av turister i EU, på grunn av den frie bevegelsen som er gjeldende.» Men «du kan analysere hvor mange som kommer til hvert land og tilby dem alternativer.»

 

For å forklare det bruker eksperten Venezia som eksempel. Byen har «et strukturelt problem»: den kan ikke huse for mange mennesker «fordi overflaten synker». Men Venezia «er ikke bare byen, men dens miljø». Hvis ikke alle kan besøke den, må det gis et alternativ til de som står utenfor. Dessuten er det billigere. Som å besøke Prosecco-åsene, en halvtime unna med bil. «Regjeringene må spørre seg selv: hvor mange turister kan jeg bære bærekraftig vert for hver dag?Uten å skape overbelastning eller dårlige opplevelser.» Og derfra kan du tilpasse tilbudet ditt med markedsføringskampanjer som bidrar til å diversifisere destinasjonene. «Retningslinjer må være realistiske og pragmatiske og basert på reelle tall. Det må jobbe sammen med privat sektor,» så vel som med naboland. «Hvis det er for stor etterspørsel, må tilbudet kalibreres. Du må planlegge og planlegge, men ikke bare for denne sommeren. Hvis turisme ikke er tenkt i 360 grader, vil det samme skje neste sommer.»

 

I følge Kayak-flysøkemotoren var prisene på flyreiser allerede i begynnelsen av året blitt dyrere med 36% sammenlignet med 2022, og overnattingskostnadene med 7%. Díaz mener at oppgangen er begrunnet med drivstoff- og energipriser. Men Priante er noe mer kritisk. «Transportleverandører benytter seg av å heve prisene. Og det er ikke noe bærekraftig. Disse prisene er malplasserte,» kritiserer han. I tillegg bekrefter han at det er en trend mot konsentrasjon i flysektoren, noe som setter prisstabiliteten ytterligere i fare. «Du må finne en løsning for å senke dem.» Spesielt de på kort avstand, som er de som har blitt dyrere. «Det er å være galskap», avslutter han.

 

Mer utgifter, mindre lønnsomt
I følge de siste dataene som er tilgjengelige fra National Institute of Statistics (INE), er gjennomsnittsutgiftene per turist 1.172 euro, med en årlig økning på 3,6%, og det daglige gjennomsnittet vokser 11,6%, opp til 173 euro. Internasjonalt var turismeinntektene en billion dollar i 2022, 50 % mer enn i 2021, ifølge UNWTO. Og Europa leder disse inntektene, med 504.000 millioner samlet inn.

 

Man må huske på at den kinesiske befolkningen «kommer til å reise igjen», fortsetter Priante. Og den delen av mangelen på russisk turisme på grunn av krigen i Ukraina dekkes av amerikanernes ankomst. I tillegg er «noen markeder som truet med å bli store konkurrenter til spanskene, som Tyrkia og Tunisia, blitt redusert,» fullfører Díaz.

 

Ifølge konsulentselskapet Braintrust vil Spania motta 85 millioner besøkende i 2023, to millioner flere enn i 2019. Men, etter Excelturs oppfatning, selv om sommeren trolig vil ende med rekordinntekter, er det i år lønnsomhetsnivåene i 2019. Pga. bedrifter må amortisere forbedringene de har utført under pandemien og senere, og fordi utgiftsnivået er mye høyere enn da.

 

Det er et siste aspekt som bekymrer UNWTO: vanskeligheten med å finne arbeidstakere, spesielt blant den yngre befolkningen. «Deres mentalitet har endret seg. Sesongarbeid er et offer. Før var det en mulighet til å få erfaring, nå ser de det ikke slik,» argumenterer ekspertene. Og nøkkelen til å vinne dem tilbake er ikke bare å tilby dem en mer verdig lønn, men også «stabile jobbutsikter». Fordi » ingen ville ønske å jobbe i en sektor hvis de vet at den kanskje kollapser i morgen».

 

Translate ?